Forwarded from Insolarance Cult
Человек-всё-психологизирующий соткан из психологической болтовни и толков (в хайдеггеровском смысле). Он умеет превращать любое общение в разговор на пси-темы. Он указывает другим на нарушение «своих границ» и трепетно реагирует на любые проявления «психологического насилия», которым для него может стать чей-то «слишком громкий» парфюм или музыка из чужих наушников в общественном транспорте. В терапию человек психологический приходит для подтверждения своей исключительности и грандиозности через грандиозность и исключительность своих проблем, а в его надменном взгляде можно прочитать: «Ни один психолог мне не поможет!». Он психологизирует абсолютно всё и принимает самокопание за желание «быть в контакте со своими чувствами». Собственный внутренний мир является для него «сверхценной идеей», вокруг которой вращается всё остальное. Он требует эмпатичного отношения и активного слушания со стороны других, поскольку «конституционально сверхчувствителен и склонен к перестимуляции».
Такая форма человеческой жизни принципиально аполитична, так как замкнута на себе и не интересуется кем бы то ни было ещё. При любом обнаружении Другого человек психологический или мгновенно встраивает его в свои внутренние процессы, используя в качестве нарциссической ортопедии, либо ощущает себя «жертвой» чужих интервенций, если «чужак» слишком настойчиво обнаруживает отличия от собственного Я пси-человека. Солидарность, кооперация или коллективная форма протеста вызывают у такого человека лишь ступор и когнитивный диссонанс. «Начните с себя!» и «работайте лучше над собой!». Там, где соприкосновение с Другим возможно — это или сговор, или комменсализм: «Мы сотрапезники, не больше!».
Из статьи «Закат человека разумного. Учебник (не) фантастической антропологии».
Такая форма человеческой жизни принципиально аполитична, так как замкнута на себе и не интересуется кем бы то ни было ещё. При любом обнаружении Другого человек психологический или мгновенно встраивает его в свои внутренние процессы, используя в качестве нарциссической ортопедии, либо ощущает себя «жертвой» чужих интервенций, если «чужак» слишком настойчиво обнаруживает отличия от собственного Я пси-человека. Солидарность, кооперация или коллективная форма протеста вызывают у такого человека лишь ступор и когнитивный диссонанс. «Начните с себя!» и «работайте лучше над собой!». Там, где соприкосновение с Другим возможно — это или сговор, или комменсализм: «Мы сотрапезники, не больше!».
Из статьи «Закат человека разумного. Учебник (не) фантастической антропологии».
❤1👍1🕊1
therapy speak/психологический словарь это в целом плохо, в частности “обесцениваешь” иногда означает “обесцениваешь”, а иногда “тебе почему то не нравится всякое говно, как же так”
😁3🕊1🌚1
Forwarded from Вася Чугун
это паранодно-шизоидное расщепление на парноидно-шизодиное (плохое!) и депрессивное (хорошее!), которое блокирует способность честно отличать хорошее от плохого (потому что четко различать - это очень плохо, это расщепление, надо всегда(!) видеть смешение)
👍2🤯2🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
❤7❤🔥5👍2🔥2🤡2🤣1😭1🙈1
https://www.madintheuk.com/2024/07/part-1-neurodiversity-what-exactly-does-it-mean/
«[Judy Singer, who created the term neurodivirsity and fostered the movement]: “I knew what I was doing… ‘Neuro’ was a reference to the rise of neuroscience. ‘Diversity’ is a political term; it originated with the black American civil rights movement. ‘Biodiversity’ is really a political term, too. As a word, ‘neurodiversity’ describes the whole of humanity. But the neurodiversity movement is a political movement for people who want their human rights…. I thought: ‘We need an umbrella term for a movement.’ And I also perceived that this was going to be the last great identity politics movement to come out of the 20th century.”
[…]
Neurodiversity simply means ‘variation in neurocognitive functioning’. So neurodiversity refers to a continuum that embraces, in Singer’s own words, ‘the whole of humanity’. Like biodiversity in nature, neurodiversity is seen as a beneficial and necessary aspect of the human species. But as neurodiversity theorist Nick Walker explains, this diversity is typically said to consist of two groups: people described as ‘neurodivergent’, who are in the minority, because they ‘diverge from the dominant societal standards of “normal” neurocognitive functioning’, and the dominant majority who are said to be ‘neurotypical’. The neurodiversity movement, then, campaigns for the rights of neurodivergent people, including those described as having ADHD or ASD.
[…]
Neurodiversity is said to be an inclusive concept applying to all of us—but in practice, has led to what many see as an unhelpful division between neurodivergents and neurotypicals—with the latter often positioned as benefiting from today’s version of original sin, ‘privilege’. Moreover, it is those with the most severe disabilities, people who in many cases quite literally have no voice of their own, who are most likely to be excluded by these developments. Inclusivity has thus turned into increased marginalisation.»
«[Judy Singer, who created the term neurodivirsity and fostered the movement]: “I knew what I was doing… ‘Neuro’ was a reference to the rise of neuroscience. ‘Diversity’ is a political term; it originated with the black American civil rights movement. ‘Biodiversity’ is really a political term, too. As a word, ‘neurodiversity’ describes the whole of humanity. But the neurodiversity movement is a political movement for people who want their human rights…. I thought: ‘We need an umbrella term for a movement.’ And I also perceived that this was going to be the last great identity politics movement to come out of the 20th century.”
[…]
Neurodiversity simply means ‘variation in neurocognitive functioning’. So neurodiversity refers to a continuum that embraces, in Singer’s own words, ‘the whole of humanity’. Like biodiversity in nature, neurodiversity is seen as a beneficial and necessary aspect of the human species. But as neurodiversity theorist Nick Walker explains, this diversity is typically said to consist of two groups: people described as ‘neurodivergent’, who are in the minority, because they ‘diverge from the dominant societal standards of “normal” neurocognitive functioning’, and the dominant majority who are said to be ‘neurotypical’. The neurodiversity movement, then, campaigns for the rights of neurodivergent people, including those described as having ADHD or ASD.
[…]
Neurodiversity is said to be an inclusive concept applying to all of us—but in practice, has led to what many see as an unhelpful division between neurodivergents and neurotypicals—with the latter often positioned as benefiting from today’s version of original sin, ‘privilege’. Moreover, it is those with the most severe disabilities, people who in many cases quite literally have no voice of their own, who are most likely to be excluded by these developments. Inclusivity has thus turned into increased marginalisation.»
👌1🕊1