Forwarded from МИД России 🇷🇺
🗓 С 26 по 28 ноября в Якутске состоялся VI Северный форум по устойчивому развитию (#СФУР), ежегодно проводимый международной неправительственной организацией Северный форум совместно с Правительством Республики Саха (Якутия) и Северо-Восточным федеральным университетом.
В ходе мероприятия представители российских регионов-членов Северного форума, бизнеса, эксперты из России, Бразилии, Дании, Индии, Камеруна, Китая, Монголии, Норвегии, США обсудили широкий круг вопросов арктической повестки дня.
Среди них перспективы международного взаимодействия, в том числе по раскрытию транспортно-логистического потенциала Северного морского пути, тематика устойчивого социально-экономического развития региона, сохранения природного наследия, культуры и традиционного образа жизни коренных народов.
В направленном организаторам и участникам форума приветствии Министра иностранных дел России С.В.Лаврова подчёркнуто неизменное стремление России к расширению взаимовыгодного и конструктивного сотрудничества в высоких широтах с заинтересованными зарубежными партнёрами, поддержанию мира и стабильности в Арктике.
Выступая на пленарной сессии СФУР, директор Департамента европейских проблем МИД России, старшее должностное лицо от России в Арктическом совете В.В.Масленников поделился оценками текущего состояния международных контактов в Арктике, отметил растущий интерес внерегиональных стран к профильному взаимодействию с Россией в Заполярье.
В ходе мероприятия представители российских регионов-членов Северного форума, бизнеса, эксперты из России, Бразилии, Дании, Индии, Камеруна, Китая, Монголии, Норвегии, США обсудили широкий круг вопросов арктической повестки дня.
Среди них перспективы международного взаимодействия, в том числе по раскрытию транспортно-логистического потенциала Северного морского пути, тематика устойчивого социально-экономического развития региона, сохранения природного наследия, культуры и традиционного образа жизни коренных народов.
В направленном организаторам и участникам форума приветствии Министра иностранных дел России С.В.Лаврова подчёркнуто неизменное стремление России к расширению взаимовыгодного и конструктивного сотрудничества в высоких широтах с заинтересованными зарубежными партнёрами, поддержанию мира и стабильности в Арктике.
Выступая на пленарной сессии СФУР, директор Департамента европейских проблем МИД России, старшее должностное лицо от России в Арктическом совете В.В.Масленников поделился оценками текущего состояния международных контактов в Арктике, отметил растущий интерес внерегиональных стран к профильному взаимодействию с Россией в Заполярье.
❤2👍1👏1
🎶 28 ноября Посольство России в Норвегии совместно с Трестом «Арктикуголь» провело Зимнюю музыкальную гостиную в историческом особняке Посольства в Осло в честь 100-летия одной из главных див русской культуры, прима-балерины Большого театра, балетмейстера и хореографа Майи Михайловны Плисецкой. Вечер был посвящен жизни и творчеству блестящей балерины.
Судьба Плисецкой была тесно связана с Арктикой, с суровой и далекой землей - архипелагом Шпицберген. Именно здесь, в шахтерском посёлке Баренцбург, в возрасте семи лет она впервые вышла на сцену в самодеятельной постановке оперы «Русалка».
В ходе вечера прозвучали музыкальные и поэтические произведения в исполнении Святослава Грабовского, Ольги Лоран, Веры Оникийчук и Екатерины Петровой. В знак уважения местному культурному наследию норвежские музыканты исполнили композиции на музыку Э.Грига.
Зимняя гостиная продолжает серию культурных мероприятий в Посольстве в лучших традициях российского гостеприимства.
Судьба Плисецкой была тесно связана с Арктикой, с суровой и далекой землей - архипелагом Шпицберген. Именно здесь, в шахтерском посёлке Баренцбург, в возрасте семи лет она впервые вышла на сцену в самодеятельной постановке оперы «Русалка».
В ходе вечера прозвучали музыкальные и поэтические произведения в исполнении Святослава Грабовского, Ольги Лоран, Веры Оникийчук и Екатерины Петровой. В знак уважения местному культурному наследию норвежские музыканты исполнили композиции на музыку Э.Грига.
Зимняя гостиная продолжает серию культурных мероприятий в Посольстве в лучших традициях российского гостеприимства.
👍4👏3🥰2
🎶 On November 28, 2025, the Embassy of Russia in Norway together with Trust «Arcticugol» hosted Winter Musical Salon at the Embassy's historical premises in Oslo to celebrate the Centenary of one of the greatest divas of Russian culture, prima ballerina of the Bolshoi Theater, ballet master and choreographer Maya Mikhailovna Plisetskaya. The evening was dedicated to the life and work of the brilliant ballerina.
Plisetskaya's destiny was closely linked to the Arctic, to the harsh and distant land of the Spitsbergen archipelago. It was there, in the mining village of Barentsburg, that at the age of seven she first appeared on stage in an amateur production of the opera "Rusalka."
Vera Anikyichuk, Svyatoslav Grabovsky, Olga Loran and Ekaterina Petrova performed songs and poetry associated with Plisetskaya. Paying tribute to Norwegian cultural legacy, local singers and musicians played music by Edvard Grieg.
Winter music and poetry salon continues a series of seasonal gatherings at the Embassy filled with Russian culture and artistic atmosphere.
Plisetskaya's destiny was closely linked to the Arctic, to the harsh and distant land of the Spitsbergen archipelago. It was there, in the mining village of Barentsburg, that at the age of seven she first appeared on stage in an amateur production of the opera "Rusalka."
Vera Anikyichuk, Svyatoslav Grabovsky, Olga Loran and Ekaterina Petrova performed songs and poetry associated with Plisetskaya. Paying tribute to Norwegian cultural legacy, local singers and musicians played music by Edvard Grieg.
Winter music and poetry salon continues a series of seasonal gatherings at the Embassy filled with Russian culture and artistic atmosphere.
❤6👍4🥰1
Forwarded from Russian MFA 🇷🇺
🎙 Briefing by Russia's Foreign Ministry Spokeswoman Maria Zakharova (Moscow, November 27, 2025)
🔹 #KievRegimeCrimes
🔹 Ukraine crisis
🔹 Situation in Moldova
🔹 EU’s militarisation
🔹 Situation in Guinea-Bissau
🔹 Commemorative events in the Federal Republic of Germany
🔹 On the BRICS+ 2025 Counterterrorism Conference in Moscow
🔹 Russia–US contacts
🔹 50th anniversary of the Lao People’s Democratic Republic
📰 Read
📺 Watch
#KievRegimeCrimes
The Kiev neo-Nazi regime continues to commit war crimes and acts of terrorism. Over the past week, 53 people have been affected by Ukrainian artillery shelling and UAV strikes. Seven of them were killed, 46 wounded, including 5 children.
From November 17 to 19, a group of priests from several Orthodox churches visited Washington to raise US officials’ awareness of the gross violations of believers’ rights in Ukraine and to discuss mechanisms for protecting the canonical Ukrainian Orthodox Church.
#Ukraine #West
On November 25, the bloodthirsty “coalition of the willing“ held an emergency meeting. The focus was on Ukraine’s “security guarantees” and its long-term financing, including through the “full use of frozen Russian assets.”
Supporters of the European party of war are fixated solely on causing harm to our country.
#EU #Russophobia
The European Union, originally created as an economic association of states that sought to jointly improve the well-being of their citizens, is before our eyes turning into a military-political bloc, a mere appendage of NATO pursuing a confrontational foreign policy.
Under the pretext of an invented “Russian threat,” EU governments have in recent years allocated unprecedented sums to military purposes.
Meanwhile, the European economy is experiencing prolonged stagnation, preventing EU member-state governments from increasing national budget revenues.
It is clear that cultivating the mythical “Russian threat” benefits the current EU leadership. It distracts European voters from deep internal socio-economic problems, which the European political elites apparently have no intention of resolving.
Or perhaps simply do not know how…
#Moldova
Moldova’s adjustment to NATO standards and its militarisation, together with its aggressive Russophobia, are the main guidelines of Chisinau’s foreign policy.
The most tragic aspect is that, in order to implement the so-called European integration project, representatives of the Chisinau regime are destroying ties with traditional partners in the CIS space, including Russia, which have proven their effectiveness over centuries.
This reckless policy is primarily backfiring at Moldovans. Many of them have become desperate and leave the country in search of a better life.
#Japan #Militarisation
At a time when the Japanese government is pursuing a course of remilitarisation, even raising the question of Tokyo revising its anti-nuclear commitments raises tensions in the Asia-Pacific region.
There is no doubt that practical steps in this direction, if taken, will have irreversible global consequences in the field of strategic security.
#Laos #NationalDay
On December 2, Laos celebrates a national holiday – the 50th anniversary since the Lao People’s Democratic Republic was established.
We sincerely congratulate our Lao friends on this holiday, and wish the friendly people of Laos wellbeing, prosperity, and every success. We reaffirm our commitment to further strengthening the strategic partnership between our countries in the interest of promoting peace, stability, and security in the Asia-Pacific Region.
🔹 #KievRegimeCrimes
🔹 Ukraine crisis
🔹 Situation in Moldova
🔹 EU’s militarisation
🔹 Situation in Guinea-Bissau
🔹 Commemorative events in the Federal Republic of Germany
🔹 On the BRICS+ 2025 Counterterrorism Conference in Moscow
🔹 Russia–US contacts
🔹 50th anniversary of the Lao People’s Democratic Republic
📰 Read
📺 Watch
#KievRegimeCrimes
The Kiev neo-Nazi regime continues to commit war crimes and acts of terrorism. Over the past week, 53 people have been affected by Ukrainian artillery shelling and UAV strikes. Seven of them were killed, 46 wounded, including 5 children.
From November 17 to 19, a group of priests from several Orthodox churches visited Washington to raise US officials’ awareness of the gross violations of believers’ rights in Ukraine and to discuss mechanisms for protecting the canonical Ukrainian Orthodox Church.
#Ukraine #West
On November 25, the bloodthirsty “coalition of the willing“ held an emergency meeting. The focus was on Ukraine’s “security guarantees” and its long-term financing, including through the “full use of frozen Russian assets.”
Supporters of the European party of war are fixated solely on causing harm to our country.
#EU #Russophobia
The European Union, originally created as an economic association of states that sought to jointly improve the well-being of their citizens, is before our eyes turning into a military-political bloc, a mere appendage of NATO pursuing a confrontational foreign policy.
Under the pretext of an invented “Russian threat,” EU governments have in recent years allocated unprecedented sums to military purposes.
Meanwhile, the European economy is experiencing prolonged stagnation, preventing EU member-state governments from increasing national budget revenues.
It is clear that cultivating the mythical “Russian threat” benefits the current EU leadership. It distracts European voters from deep internal socio-economic problems, which the European political elites apparently have no intention of resolving.
Or perhaps simply do not know how…
#Moldova
Moldova’s adjustment to NATO standards and its militarisation, together with its aggressive Russophobia, are the main guidelines of Chisinau’s foreign policy.
The most tragic aspect is that, in order to implement the so-called European integration project, representatives of the Chisinau regime are destroying ties with traditional partners in the CIS space, including Russia, which have proven their effectiveness over centuries.
This reckless policy is primarily backfiring at Moldovans. Many of them have become desperate and leave the country in search of a better life.
#Japan #Militarisation
At a time when the Japanese government is pursuing a course of remilitarisation, even raising the question of Tokyo revising its anti-nuclear commitments raises tensions in the Asia-Pacific region.
There is no doubt that practical steps in this direction, if taken, will have irreversible global consequences in the field of strategic security.
#Laos #NationalDay
On December 2, Laos celebrates a national holiday – the 50th anniversary since the Lao People’s Democratic Republic was established.
We sincerely congratulate our Lao friends on this holiday, and wish the friendly people of Laos wellbeing, prosperity, and every success. We reaffirm our commitment to further strengthening the strategic partnership between our countries in the interest of promoting peace, stability, and security in the Asia-Pacific Region.
👍2
Forwarded from Russian MFA 🇷🇺
📰 Russia's Foreign Minister Sergey Lavrov’s article 'The Degradation of the OSCE: The Price of Serving Western Interests'
Published in Rossiyskaya Gazeta on December 3, 2025 ahead of the OSCE Ministerial in Vienna
✍️ In just a few days, on December 4-5, the OSCE Ministerial Council will gather in Vienna for an annual meeting. Russia has traditionally been active in this consultative mechanism. Considering the 50th anniversary of the signing of the Helsinki Final Act, the Russian delegation will focus on the origins of the current state of affairs at the Vienna platform.
I will say right away that the situation is desperate.
The pan-European process was launched at the turn of the 1960s and 1970s to:
• overcome Europe’s division,
• alleviate military-political confrontation,
• to promote trade and economic cooperation.
After the Cold War and bloc confrontation ended, there was a chance to form pan-European architecture of equal and indivisible security. The OSCE could well have become its cornerstone. Upon its establishment in 1994, it brought together former members of the Warsaw Treaty Organisation, NATO members, as well as neutral states. At the top level, the OSCE agreed on a crucial political commitment not to strengthen one’s security at the expense of the security of others. <...>
The problem is that the OSCE participating states representing the collective West did not honour this commitment and instead opted for a European security system based on NATO. From the mid-1990s onward, they carried out NATO’s eastward expansion contrary to the assurances once given to the Soviet leadership not to do so. <...>
NATO and EU members, not Russia, dismantled the OSCE’s politico-military dimension. <...>
Despite resistance from NATO and the EU, Russia has so far managed to prevent the abolition of the consensus rule in the work of the Forum for Security Cooperation (FSC) which is the OSCE’s main platform for addressing military security issues. <...> Hope that this format would facilitate military-to-military contacts failed to materialise.
<...>
The organisation’s critical functions as envisioned by its founders include early warning and dispute resolution. The OSCE has failed to become an honest broker in resolving regional conflicts. <...>
The OSCE abandoned the principle of impartiality in the Ukraine crisis with Berlin and Paris turning a blind eye to Kiev sabotaging the 2015 Minsk Agreements and the crimes committed by Ukrainian armed formations against civilians in Donbass, starting with the 2014 “anti-terrorist operation” to this day.
This Ukrainisation has affected the economic dimension as well. The OSCE has discarded previous achievements on combatting corruption, advancing the digital economy, and building transport infrastructure. It has reached the point where, contrary to the spirit and letter of Helsinki, unilateral coercive measures are being justified at the Vienna venue. <...>
The situation with the human dimension, i.e. the third basket, which the West used to interfere in the internal affairs of the Soviet Union and modern-day Russia, is not any better. Urgent tasks such as promoting intercultural dialogue, combatting manifestations of neo-Nazism, Islamophobia, and Christianophobia, and protecting the rights of ethnic minorities and believers have been wiped out from the agenda. <...>
The OSCE is also looking the other way when it comes to censoring Russian media in the West even though its documents clearly state that each participating state must ensure free access to information.
Using the visa lever, Russian civil society representatives are prevented from attending the OSCE events. Clearly, the organisers fear hearing the truth about what is actually happening in our country.
***
I’d like to close by reiterating that there is no cause for optimism.
Preventing the OSCE’s collapse, at least now, is still possible. To achieve this, all participating states must return to observing the Helsinki principles of equal and mutually respectful dialogue.
Read in full ( Telegraph | Website )
Published in Rossiyskaya Gazeta on December 3, 2025 ahead of the OSCE Ministerial in Vienna
✍️ In just a few days, on December 4-5, the OSCE Ministerial Council will gather in Vienna for an annual meeting. Russia has traditionally been active in this consultative mechanism. Considering the 50th anniversary of the signing of the Helsinki Final Act, the Russian delegation will focus on the origins of the current state of affairs at the Vienna platform.
I will say right away that the situation is desperate.
The pan-European process was launched at the turn of the 1960s and 1970s to:
• overcome Europe’s division,
• alleviate military-political confrontation,
• to promote trade and economic cooperation.
After the Cold War and bloc confrontation ended, there was a chance to form pan-European architecture of equal and indivisible security. The OSCE could well have become its cornerstone. Upon its establishment in 1994, it brought together former members of the Warsaw Treaty Organisation, NATO members, as well as neutral states. At the top level, the OSCE agreed on a crucial political commitment not to strengthen one’s security at the expense of the security of others. <...>
The problem is that the OSCE participating states representing the collective West did not honour this commitment and instead opted for a European security system based on NATO. From the mid-1990s onward, they carried out NATO’s eastward expansion contrary to the assurances once given to the Soviet leadership not to do so. <...>
NATO and EU members, not Russia, dismantled the OSCE’s politico-military dimension. <...>
Despite resistance from NATO and the EU, Russia has so far managed to prevent the abolition of the consensus rule in the work of the Forum for Security Cooperation (FSC) which is the OSCE’s main platform for addressing military security issues. <...> Hope that this format would facilitate military-to-military contacts failed to materialise.
<...>
The organisation’s critical functions as envisioned by its founders include early warning and dispute resolution. The OSCE has failed to become an honest broker in resolving regional conflicts. <...>
The OSCE abandoned the principle of impartiality in the Ukraine crisis with Berlin and Paris turning a blind eye to Kiev sabotaging the 2015 Minsk Agreements and the crimes committed by Ukrainian armed formations against civilians in Donbass, starting with the 2014 “anti-terrorist operation” to this day.
This Ukrainisation has affected the economic dimension as well. The OSCE has discarded previous achievements on combatting corruption, advancing the digital economy, and building transport infrastructure. It has reached the point where, contrary to the spirit and letter of Helsinki, unilateral coercive measures are being justified at the Vienna venue. <...>
The situation with the human dimension, i.e. the third basket, which the West used to interfere in the internal affairs of the Soviet Union and modern-day Russia, is not any better. Urgent tasks such as promoting intercultural dialogue, combatting manifestations of neo-Nazism, Islamophobia, and Christianophobia, and protecting the rights of ethnic minorities and believers have been wiped out from the agenda. <...>
The OSCE is also looking the other way when it comes to censoring Russian media in the West even though its documents clearly state that each participating state must ensure free access to information.
Using the visa lever, Russian civil society representatives are prevented from attending the OSCE events. Clearly, the organisers fear hearing the truth about what is actually happening in our country.
***
I’d like to close by reiterating that there is no cause for optimism.
Preventing the OSCE’s collapse, at least now, is still possible. To achieve this, all participating states must return to observing the Helsinki principles of equal and mutually respectful dialogue.
Read in full ( Telegraph | Website )
👍3
Forwarded from МИД России 🇷🇺
⚡️ Комментарий помощника Президента России Юрия Ушакова о встрече Президента Владимира Путина со спецпосланником Президента США Стивеном Уиткоффом (3 декабря 2025 года)
💬 Ю.В.Ушаков: Всем известно, что только что закончилась беседа нашего Президента, который принял двух представителей американского Президента Дональда Трампа: Стива Уиткоффа и Джареда Кушнера.
Беседа была весьма полезной, конструктивной, содержательной и продолжалась <...> пять часов. То есть была возможность обстоятельно обсудить перспективы дальнейшей совместной работы по достижению долгосрочного мирного урегулирования украинского кризиса.
Мы, естественно, с американскими коллегами обсудили содержание тех документов, которые американцы какое-то время назад передали в Москву. Мы не обсуждали конкретные формулировки, конкретные американские предложения, а обсуждали суть того, что заложено в эти американские документы. С чем-то мы могли согласиться, и Президент это подтвердил своим собеседникам; что-то у нас вызвало критику, и Президент тоже не скрывал наше критическое, даже отрицательное отношение к ряду предложений.
Но главное, что состоялась весьма полезная дискуссия. И главное, ещё раз подчеркну, что стороны заявили о готовности продолжать совместную работу для достижения долгосрочного мирного урегулирования на Украине.
Обсуждались конкретно территориальные проблемы, без которых мы не видим разрешения кризиса. Конечно же, обсуждались огромные перспективы будущего экономического взаимодействия двух стран. Кстати, об этом много и раньше говорилось, на предыдущих встречах. Но сейчас было подчёркнуто, что если мы действительно хотим сотрудничать, для этого огромные возможности есть, то нужно уже проявить реальное стремление к этому, как в Москве, так и в Вашингтоне.
В общем, весьма полезный, хороший разговор. И конечно, он начался с того, что представители Трампа передали приветы и наилучшие пожелания от своего Президента Владимиру Владимировичу Путину. И, в свою очередь, наш Президент попросил партнёров передать дружеские приветы Трампу. Причём он передал, естественно, не только дружеские приветы, но попросил передать и целый ряд важных политических сигналов, которые его собеседники зафиксировали и, естественно, доложат об этом в Вашингтоне.
Из ответов на вопросы СМИ:
• Договорились, что на уровне помощников и других представителей мы продолжим контакты с американцами, в частности, с этими двумя людьми, которые приехали сегодня в Кремль. Что касается возможной встречи на президентском уровне, то это будет зависеть от того, какой прогресс мы сумеем достичь по этому пути, когда будем упорно и настойчиво работать по линии помощников, представителей МИДов и других ведомств.
• Был документ, который содержал 27 пунктов. Он нам был передан, мы с ним ознакомились. Хотя мы не работали над формулировками и никаких дискуссий с американскими коллегами на этот счёт не было. Затем мы получили ещё несколько документов, а именно четыре документа, которые сегодня тоже обсуждались на встрече нашего Президента с Уиткоффом и Кушнером. Они все касаются долгосрочного мирного урегулирования кризиса на Украине. Вначале был один вариант, потом этот вариант был доработан, и появились вместо одного документа четыре.
• Пока ещё компромиссного варианта найдено не было. Но некоторые американские наработки выглядят более-менее приемлемо. Но их нужно обсуждать. Некоторые формулировки, которые нам были предложены, нам не подходят.
• Мы с американскими коллегами договорились, что не будем раскрывать суть состоявшихся переговоров. Это вполне логично. Переговоры носили совершенно закрытый, секретный характер. Предстоит ещё большая работа, как в Вашингтоне, так и в Москве. Условлено об этом, и контакты будут продолжены.
Читайте полностью
💬 Ю.В.Ушаков: Всем известно, что только что закончилась беседа нашего Президента, который принял двух представителей американского Президента Дональда Трампа: Стива Уиткоффа и Джареда Кушнера.
Беседа была весьма полезной, конструктивной, содержательной и продолжалась <...> пять часов. То есть была возможность обстоятельно обсудить перспективы дальнейшей совместной работы по достижению долгосрочного мирного урегулирования украинского кризиса.
Мы, естественно, с американскими коллегами обсудили содержание тех документов, которые американцы какое-то время назад передали в Москву. Мы не обсуждали конкретные формулировки, конкретные американские предложения, а обсуждали суть того, что заложено в эти американские документы. С чем-то мы могли согласиться, и Президент это подтвердил своим собеседникам; что-то у нас вызвало критику, и Президент тоже не скрывал наше критическое, даже отрицательное отношение к ряду предложений.
Но главное, что состоялась весьма полезная дискуссия. И главное, ещё раз подчеркну, что стороны заявили о готовности продолжать совместную работу для достижения долгосрочного мирного урегулирования на Украине.
Обсуждались конкретно территориальные проблемы, без которых мы не видим разрешения кризиса. Конечно же, обсуждались огромные перспективы будущего экономического взаимодействия двух стран. Кстати, об этом много и раньше говорилось, на предыдущих встречах. Но сейчас было подчёркнуто, что если мы действительно хотим сотрудничать, для этого огромные возможности есть, то нужно уже проявить реальное стремление к этому, как в Москве, так и в Вашингтоне.
В общем, весьма полезный, хороший разговор. И конечно, он начался с того, что представители Трампа передали приветы и наилучшие пожелания от своего Президента Владимиру Владимировичу Путину. И, в свою очередь, наш Президент попросил партнёров передать дружеские приветы Трампу. Причём он передал, естественно, не только дружеские приветы, но попросил передать и целый ряд важных политических сигналов, которые его собеседники зафиксировали и, естественно, доложат об этом в Вашингтоне.
Из ответов на вопросы СМИ:
• Договорились, что на уровне помощников и других представителей мы продолжим контакты с американцами, в частности, с этими двумя людьми, которые приехали сегодня в Кремль. Что касается возможной встречи на президентском уровне, то это будет зависеть от того, какой прогресс мы сумеем достичь по этому пути, когда будем упорно и настойчиво работать по линии помощников, представителей МИДов и других ведомств.
• Был документ, который содержал 27 пунктов. Он нам был передан, мы с ним ознакомились. Хотя мы не работали над формулировками и никаких дискуссий с американскими коллегами на этот счёт не было. Затем мы получили ещё несколько документов, а именно четыре документа, которые сегодня тоже обсуждались на встрече нашего Президента с Уиткоффом и Кушнером. Они все касаются долгосрочного мирного урегулирования кризиса на Украине. Вначале был один вариант, потом этот вариант был доработан, и появились вместо одного документа четыре.
• Пока ещё компромиссного варианта найдено не было. Но некоторые американские наработки выглядят более-менее приемлемо. Но их нужно обсуждать. Некоторые формулировки, которые нам были предложены, нам не подходят.
• Мы с американскими коллегами договорились, что не будем раскрывать суть состоявшихся переговоров. Это вполне логично. Переговоры носили совершенно закрытый, секретный характер. Предстоит ещё большая работа, как в Вашингтоне, так и в Москве. Условлено об этом, и контакты будут продолжены.
Читайте полностью
👍1
Forwarded from МИД России 🇷🇺
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#Анонс
💬 М.В.Захарова:
3-4 декабря в Москве состоится масштабный форум – «Антитеррористическая конференция БРИКС+ 2025: национальные и региональные стратегии противодействия терроризму в условиях возникающих вызовов и угроз безопасности».
Мероприятие проводится под эгидой МИД России и приурочено к пятилетию Антитеррористической стратегии БРИКС, которая была принята по инициативе нашей страны в ходе российского председательства в объединении в 2020 году. Этот документ заложил прочную основу для широкого взаимодействия государств #БРИКС в целях повышения антитеррористической защищённости.
🌐 Форум соберёт более 100 делегатов из стран, являющихся участницами и партнёрами БРИКС. В числе гостей – представители профильных органов власти, научных кругов и гражданского общества.
Кроме того, в форуме примут участие высокопоставленные коллеги из Управления #ООН по контртерроризму, Региональной антитеррористической структуры #ШОС, Антитеррористического центра #СНГ и Секретариата #ОДКБ. К дискуссиям подключатся также эксперты Мониторинговой группы санкционных комитетов Совета Безопасности ООН 1267/1989/2253 по ИГИЛ и «Аль-Каиде» и 1988 по Движению талибов.
Конференция послужит уникальной площадкой для доверительного обсуждения и неполитизированного обмена мнениями по широкому кругу актуальных вопросов антитеррористической повестки дня.
В частности, особое внимание планируется уделить различным аспектам формирования прогрессивных теоретических и методологических подходов к противодействию терроризму, повышения эффективности совместной работы по пресечению финансово-экономической подпитки террористической деятельности.
Участники обменяются оценками существующих террористических и экстремистских угроз на региональном и глобальном уровнях, поделятся передовыми практиками в области борьбы с распространением деструктивных идеологий, в том числе в Интернете.
Центральным элементом форума станет «круглый стол», посвящённый опыту международных организаций в выработке коллективных принципов и региональных стратегий противодействия терроризму. Участники сфокусируются на различных инициативах и проектах, направленных на совершенствование сотрудничества по нейтрализации современных вызовов и угроз.
Рассматриваем предстоящую конференцию в качестве вклада России в выполнение Антитеррористической стратегии БРИКС (2020 года), Плана действий по её реализации (2021 года) и Позиционного документа Рабочей группы БРИКС по антитеррору (2024 года).
🤝 Убеждены, что мероприятие придаст дополнительный импульс развитию многопланового диалога по вопросам борьбы с терроризмом в формате «БРИКС+», а также подчеркнёт ключевую роль, которую играют наша страна и её партнёры, коллеги по упомянутому форуму в глобальных усилиях по поддержанию международного мира и безопасности.
(Из брифинга официального представителя МИД России М.В.Захаровой от 27 ноября 2025 года)
💬 М.В.Захарова:
3-4 декабря в Москве состоится масштабный форум – «Антитеррористическая конференция БРИКС+ 2025: национальные и региональные стратегии противодействия терроризму в условиях возникающих вызовов и угроз безопасности».
Мероприятие проводится под эгидой МИД России и приурочено к пятилетию Антитеррористической стратегии БРИКС, которая была принята по инициативе нашей страны в ходе российского председательства в объединении в 2020 году. Этот документ заложил прочную основу для широкого взаимодействия государств #БРИКС в целях повышения антитеррористической защищённости.
🌐 Форум соберёт более 100 делегатов из стран, являющихся участницами и партнёрами БРИКС. В числе гостей – представители профильных органов власти, научных кругов и гражданского общества.
Кроме того, в форуме примут участие высокопоставленные коллеги из Управления #ООН по контртерроризму, Региональной антитеррористической структуры #ШОС, Антитеррористического центра #СНГ и Секретариата #ОДКБ. К дискуссиям подключатся также эксперты Мониторинговой группы санкционных комитетов Совета Безопасности ООН 1267/1989/2253 по ИГИЛ и «Аль-Каиде» и 1988 по Движению талибов.
Конференция послужит уникальной площадкой для доверительного обсуждения и неполитизированного обмена мнениями по широкому кругу актуальных вопросов антитеррористической повестки дня.
В частности, особое внимание планируется уделить различным аспектам формирования прогрессивных теоретических и методологических подходов к противодействию терроризму, повышения эффективности совместной работы по пресечению финансово-экономической подпитки террористической деятельности.
Участники обменяются оценками существующих террористических и экстремистских угроз на региональном и глобальном уровнях, поделятся передовыми практиками в области борьбы с распространением деструктивных идеологий, в том числе в Интернете.
Центральным элементом форума станет «круглый стол», посвящённый опыту международных организаций в выработке коллективных принципов и региональных стратегий противодействия терроризму. Участники сфокусируются на различных инициативах и проектах, направленных на совершенствование сотрудничества по нейтрализации современных вызовов и угроз.
Рассматриваем предстоящую конференцию в качестве вклада России в выполнение Антитеррористической стратегии БРИКС (2020 года), Плана действий по её реализации (2021 года) и Позиционного документа Рабочей группы БРИКС по антитеррору (2024 года).
🤝 Убеждены, что мероприятие придаст дополнительный импульс развитию многопланового диалога по вопросам борьбы с терроризмом в формате «БРИКС+», а также подчеркнёт ключевую роль, которую играют наша страна и её партнёры, коллеги по упомянутому форуму в глобальных усилиях по поддержанию международного мира и безопасности.
(Из брифинга официального представителя МИД России М.В.Захаровой от 27 ноября 2025 года)
🤩1
Forwarded from Russian MFA 🇷🇺
🇷🇺🇨🇳 On December 2, Russia's Foreign Minister Sergey Lavrov and Foreign Minister of the People’s Republic of China Wang Yi held talks in Moscow.
Wang Yi arrived in Moscow to take part, together with Security Council Secretary Sergey Shoigu, in the 20th round of Russian-Chinese consultations on strategic security.
The Foreign Ministers had an in-depth exchange of views on the schedule of high-level and top-level contacts, including in light of China’s chairship of APEC, as well as on the most pressing issues of bilateral cooperation and the international agenda, focusing on the comprehensive implementation of agreements reached between the two countries’ Leaders.
Sergey Lavrov and Wang Yi summed up inter-ministerial cooperation over the past year and outlined further steps to strengthen foreign policy coordination between Moscow and Beijing on the international stage, including at the UN and its Security Council, the #SCO, #BRICS, the #G20, and other formats.
Considering the geopolitical situation in Eurasia, they emphasised the need for joint work to implement the initiative of the President of the Russian Federation, Vladimir Putin, on establishing a new security architecture on the continent.
The Russian Side reaffirmed its support for the initiative on global governance put forward by the President of China, Xi Jinping.
Significant attention was paid to prospects for resolving the crisis in Ukraine by addressing the root causes of the conflict and duly taking into account the core interests of the Russian Federation, the situation in the Asia-Pacific region, and other topics of mutual interest.
Following the talks, the parties noted broad alignment or proximity of positions on all key issues of bilateral cooperation and the global agenda, which ensures a stable positive dynamic in the Russia-China strategic partnership regardless of the complex external geopolitical environment.
#RussiaChina
Wang Yi arrived in Moscow to take part, together with Security Council Secretary Sergey Shoigu, in the 20th round of Russian-Chinese consultations on strategic security.
The Foreign Ministers had an in-depth exchange of views on the schedule of high-level and top-level contacts, including in light of China’s chairship of APEC, as well as on the most pressing issues of bilateral cooperation and the international agenda, focusing on the comprehensive implementation of agreements reached between the two countries’ Leaders.
Sergey Lavrov and Wang Yi summed up inter-ministerial cooperation over the past year and outlined further steps to strengthen foreign policy coordination between Moscow and Beijing on the international stage, including at the UN and its Security Council, the #SCO, #BRICS, the #G20, and other formats.
Considering the geopolitical situation in Eurasia, they emphasised the need for joint work to implement the initiative of the President of the Russian Federation, Vladimir Putin, on establishing a new security architecture on the continent.
The Russian Side reaffirmed its support for the initiative on global governance put forward by the President of China, Xi Jinping.
Significant attention was paid to prospects for resolving the crisis in Ukraine by addressing the root causes of the conflict and duly taking into account the core interests of the Russian Federation, the situation in the Asia-Pacific region, and other topics of mutual interest.
Following the talks, the parties noted broad alignment or proximity of positions on all key issues of bilateral cooperation and the global agenda, which ensures a stable positive dynamic in the Russia-China strategic partnership regardless of the complex external geopolitical environment.
#RussiaChina
👍2